wyszukaj

Boeing 737 jest bardzo popularnym samolotem pasażerskim średniego zasięgu. Od 1967 roku produkowany jest przez firmę Boeing w Stanach Zdjednoczonych. Jest to najczęściej zamawiany samolot pasażerski wszech czasów. Boeing 737 jest tak szeroko rozpowszechniony, że w każdej chwili ponad 1 250 tych maszyn znajduje się w powietrzu. Średnio co pięć sekund gdzieś na świecie startuje jedna maszyna typu 737.

Wersje samolotu

  • 737-100


Pierwszym Boeingiem 737 był 737-100, najmniejszy ze wszystkich. niemiecka linia lotnicza Lufthansa była jego pierwszym nabywcą. Tylko 30 egzemplarzy zostało zamówionych i dostarczonych. Żadna z tych maszyn już nie lata.

  • 737-200



W podstawowej wersji, model 737-200 na pokład może wziąć 130 pasażerów i 52.390 kg ładunku. Maksymalna prędkość dochodzi do 943 km/h. Dystans, który może pokonać bez lądowania to 4.075 km. Został wyprodukowany w ponad 500 egzemplarzach.

  • 737-300, -400, -500



Modele 737-300, -400, -500 były produkowane w latach 1983-2000. Model 737-400 zabiera na pokład od 146 (8 w klasie premium i 138 w ekonomicznej) do 188 pasażerów. Jego maksymalna prędkość przelotowa to 492 w (912 km/h). Rozpiętość skrzydeł wynosi 28,88 m, długość 36,45 m, a wysokość 11,13 m. Model ten jest najlepiej sprzedającym się samolotem w historii lotnictwa. Modele 737-400 i 737-500 eksploatowane są przez Polskie Linie Lotnicze LOT. LOT posiada również modele 737-300, jednak zostały one wypożyczone do Centralwings.

  • 737-600


Wraz z wersjami 737-700 i 737-800, model 737-600 był jednym z pierwotnie oferowanych trzech wariantów odmiany 737 Next Generation. Model 737-600 zastąpił model 737-500. Pierwszy egzemplarz opuścił linię produkcyjną w roku 1995, a do użytku wszedł w 1998. Linie lotnicze Scandinavian Airlines System zakupiły maszynę jako pierwsze. Model ten, ekonomiczny dopiero na wyjątkowo długich trasach, nie znalazł jednak szerokiego uznania wśród innych przewoźników. Obecnie nie jest już produkowany, głównie ze względu na małą ekonomiczność. Jego silniki zużywały tyle paliwa, co większe 737-800 i 737-700, a zabierał mniej pasażerów.


  • 737-700


Pierwszy egzemplarz maszyny nowej generacji - Boeing 737 "Next-Generation", wstępnie oznaczony jako Boeing 737-300X, ukończono 8 grudnia 1996, a oblatano 9 lutego 1997. Mieści on 126 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji lub 149 w układzie jednoklasowym i dysponuje zasięgiem 6 230 km (3 365 Mm). Samolot ten jest odpowiedzią Boeinga na europejskiego Airbusa A319.

Model 737-700 jest obecnie użytkowany przez niektóre linie lotnicze na relatywnie drogich dla pasażerów i dzięki temu opłacalnych dla przewoźników trasach transatlantyckich pomiędzy Europą i Ameryką Północną.

  • 737-700ER


Litery ER oznaczają w ang. Extended Range, co oznacza model o zwiększonym zasięgu. Ten model, który ma wejść do eksploatacji w 2007, będzie miał zasięg 5 510 Mm, zabierając na pokład 126 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej. Ten model będzie konkurentem Airbusa A319LR.

  • 737-800


W podstawowej wersji, model 737-800 może na swój pokład zabrać od 162 do 198 (33 rzedy po 3 fotele na strone lewej i tak samo po prawej np Ryanair) pasażerów oraz 70 530 kg ładunku. Osiąga pułap do 12 496 m, prędkość do 840 km/h oraz zasięg bez lądowania do 5 420 km.

  • 737-900


Pierwszy lot modelu 737-900 odbył się 3 sierpnia 2000, a na rynek trafił po raz pierwszy 15 maja 2001 (do linii lotniczej Alaska Airlines). Model 737-900 znacznie różni się od wczesnych modeli pokoleń Original (modele 737-100 i 737-200) i Classic (modele 737-300, 737-400 i 737-500). Jest większy, zabiera na pokład więcej pasażerów, ma większą maksymalna masę startową, jest bardziej wydajny, może latać na większych wysokościach, a co najważniejsze, ma o wiele dłuższy zasięg.

W przeciwieństwie do modeli 737-700/800, odznaczającymi się charakterystycznymi zakończeniami skrzydeł tzw. winglety, model 737-900 ich nie posiada. To one (obok silników) sprawiają, że samoloty te mają większy zasięg. Winglety poprawiają także właściwości nośne samolotów, które je posiadają, przez co owe maszyny mogą latać na mniejszych prędkościach (co często stosuje się w tzw. procedurach STAR i SID) i o wiele szybciej się wznosić. Mimo że winglety spotyka się bardzo często przy tych maszynach, instalacja ich jest opcjonalna. Nie każdy samolot tego typu je posiada. Najlepszym tego przykładem jest linia lotnicza Ryanair, która na wielu ze swoich Boeingach 737 zainstalowała winglety.
Charakterystyczny winglet (zakończenie skrzydła) Boeinga 737-800.

  • 737-900ER


Model ten jest najnowszym Boeingiem 737. Jest on następcą zaniechanego już Boeinga 757-200 (Boeing 757-300, natomiast, będzie zastąpiony Boeingiem 787 Dreamlinerem). Model 737-900ER posiada nowe drzwi wyjściowe i nowe zbiorniki paliwa. Pewne usprawnienia aerodynamiczne zawarte w tzw. Short Field Performance package, odróżniają go od modelu 737-900. Jego nowo zaprojektowane skrzydło zezwala na lot rejsowy z szybkością 0,78 Ma jak i 0,82 Ma na krótkich odcinkach przy pełnym przyśpieszeniu. Model 737-900ER może pomieścić 180 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej lub 215 w jednoklasowej. Zastosowane zostały silniki CFMI CFM56-7 (takie same jak we wszystkich Boeingach typu NG). Zasięg tego modelu to około 5900 km (3200 Mm).

Pierwszy samolot tego typu został wyprodukowany 9 sierpnia 2006 dla indonezyjskiej linii niskokosztowej Lion Air, która zamówiła 60 sztuk. Oprócz niej, dotychczas na kupno modelu 737-900ER zdecydowały się także Continental Airlines, GECAS oraz Sky Airlines.

  • Nowe zdjecia
  • Najpopularniejsze

Ostatnio dodane filmy