Szkolenie pilotów jest drogie i wiąże się z dużą konkurencją, ale praca pilota to pełna wyzwań i satysfakcjonująca kariera, pełna odpowiedzialności podczas podróżowania po świecie.
Jako pilot linii lotniczych będziesz przewozić pasażerów lub ładunki na długich lub krótkich trasach w celach rekreacyjnych, biznesowych lub komercyjnych.
Samolot jest zwykle obsługiwany przez dwóch pilotów; jeden z nich to kapitan, który jest dowódcą, a drugi to wspierający go pierwszy oficer. Piloci zazwyczaj latają samolotem na zmianę, aby uniknąć zmęczenia, jeden z nich obsługuje stery, podczas gdy drugi rozmawia z kontrolą ruchu lotniczego i wypełnia formalności.
W niektórych przypadkach, takich jak loty długodystansowe, na pokładzie może znajdować się trzech lub czterech pilotów, tak aby każdy z nich mógł robić niezbędne przerwy w lataniu.
Kapitan ponosi ogólną odpowiedzialność za bezpieczną i efektywną eksploatację samolotu oraz bezpieczeństwo załogi i pasażerów.
Czeka Cię duża odpowiedzialność i osobiste zaangażowanie. Musisz przejść rygorystyczne kursy szkoleniowe, a następnie powtarzać szkolenia co sześć miesięcy, aby utrzymać odpowiednią licencję wymaganą do wykonywania tego zawodu.
Obowiązki pilota
Do Twoich obowiązków będzie należało:
- upewnić się, że uzyskano wszystkie informacje dotyczące trasy, pogody, pasażerów i samolotu
- wykorzystywać te informacje do tworzenia planu lotu, w którym szczegółowo określa się wysokość lotu, trasę, którą należy pokonać, oraz ilość wymaganego paliwa
- upewnić się, że poziom paliwa zapewnia równowagę między bezpieczeństwem a oszczędnością oraz nadzorować ładowanie i tankowanie samolotu
- upewnić się, że wszystkie systemy bezpieczeństwa działają prawidłowo
- odprawić personel pokładowy przed lotem i utrzymywać regularny kontakt przez cały czas trwania lotu
- przeprowadzać przed lotem kontrole systemów nawigacyjnych i operacyjnych
- porozumiewać się z kontrolą ruchu lotniczego przed startem oraz podczas lotu i lądowania
- zapewnić przestrzeganie przepisów dotyczących hałasu podczas startu i lądowania
- rozumieć i interpretować dane pochodzące z przyrządów i urządzeń kontrolnych
- regularnie sprawdzać osiągi techniczne i położenie statku powietrznego, warunki pogodowe i ruch lotniczy podczas lotu
- porozumiewać się z pasażerami za pomocą systemu nagłośnienia
- szybko i odpowiednio reagować na zmiany środowiska i sytuacje awaryjne
- aktualizować dziennik pokładowy samolotu i napisać raport na koniec lotu, odnotowując wszelkie incydenty lub problemy z samolotem.
Wynagrodzenie pilota
Wynagrodzenie zależy od linii lotniczych, rodzaju samolotu, którym latasz oraz Twojego doświadczenia.
Początkowe pensje dla nowo wykwalifikowanych pierwszych oficerów, pracujących w małych firmach, mogą wynosić około 24 000 funtów. W większych firmach pensje początkowe mogą sięgać £28,000.
Pensje dla bardziej doświadczonych pilotów mogą wynosić od 36 000 do 48 000 funtów w roli pierwszego oficera.
Wynagrodzenie początkowe dla kapitana w średniej wielkości linii lotniczej może wynosić od 54 000 do 75 000 funtów. Osoby zatrudnione przez dużych operatorów mogą zarobić od 97 000 do ponad 140 000 funtów.
Niektóre firmy prowadzą programy stażowe dla w pełni wyszkolonych pilotów szukających pierwszej pracy, gdzie wynagrodzenie może być niższe, ale dalsze szkolenie będzie opłacane przez firmę. W innych firmach pensje początkowe mogą być wyższe, ale będziesz musiał sam sfinansować dodatkowe szkolenie.
Wynagrodzenie pilota jest często stopniowane, wzrasta z każdym rokiem pracy w firmie. Świadczenia obejmują zazwyczaj system emerytalny, różne dodatki i zniżki na podróże.
Dane dotyczące dochodów mają charakter orientacyjny.
Godziny pracy
Spodziewaj się nietypowych godzin pracy, ponieważ bycie pilotem nie jest pracą od 9 rano do 5 po południu. Długość dnia pracy różni się w zależności od firmy i trasy, ale może wynosić od trzech do dwunastu godzin. Godziny rozpoczęcia pracy często różnią się w zależności od trasy, czasami rozpoczynają się wcześnie rano, a czasami późno w nocy.
Czego można się spodziewać?
Często będziesz w gotowości, więc musisz mieszkać w pobliżu lotniska, na którym pracujesz, aby dotrzeć tam w stosunkowo krótkim czasie.
Jeśli pracujesz dla krótkodystansowych linii lotniczych, zazwyczaj otrzymasz swoje zmiany miesiąc lub dwa wcześniej. Skutkuje to bardziej stabilną równowagą między życiem zawodowym a prywatnym.
Jeśli jesteś pilotem linii długodystansowych, będziesz spędzać więcej czasu z dala od domu, latając na długich dystansach. Musisz być w stanie dostosować się do różnych stref czasowych i możesz regularnie nocować w miejscach docelowych.
Piloci są ograniczeni do 900 godzin lotu rocznie. W regularnych liniach lotniczych obciążenie pracą jest równomiernie rozłożone w ciągu roku, natomiast w liniach czarterowych miesiące letnie są bardziej pracowite niż zimowe.
Większość pilotów komercyjnych linii lotniczych to mężczyźni, ale obecnie coraz więcej kobiet podejmuje pracę w tym zawodzie.
Większość czasu spędzasz siedząc w kokpicie samolotu, a większość kokpitów jest zaprojektowana z myślą o komforcie. Jeśli jesteś pilotem lotów długodystansowych, możesz odczuwać zmęczenie, szczególnie jeśli lecisz na wschód lub zachód przez różne strefy czasowe. Podczas lotów długodystansowych w samolocie często znajdują się koje, na których można uciąć sobie krótką drzemkę.
Praca na tym stanowisku wymaga dużo pracy i poświęcenia – co sześć miesięcy musisz zdać określone testy, a więc musisz odbyć niezbędne studia. Co roku trzeba też przejść badania lekarskie.