Pierwszy samolot na świecie

Wielu ludzi w dzisiejszych czasach nie wyobraża sobie życia bez samolotów. Samoloty pasażerskie to najlepszy wynalazek wszech czasów, który służy do transportowania się w różne miejsca na świecie i komunikowania się z nim.

Samolot to bardzo wygodny środek transportu, dlatego nic dziwnego, że ludzie marzyli o nim od wieków. Zanim wynaleziono samolot wielu ludzi podejmowało próby zbudowania maszyn latających. Każdy chciał zbudować maszynę łatwą w pilotażu i posiadającą silnik pozwalający na przeprowadzenie dłuższego lotu. Niestety nikomu nie udało się zbudować maszyny latającej cięższej od powietrza.

Dopiero na początku 1899 roku do grona śmiałków, którzy postawili sobie za cel zbudowanie samolotu dołączyli bracia Wright – Orville i Wilbur. Tak zaczęła się era podboju nieba i rozwoju lotnictwa.

Kto i kiedy zbudował pierwszy samolot?

W 1903 roku dwaj amerykanie, bracia Wright – Orville i Wilbur, wznieśli się w powietrze skonstruowaną przez siebie maszyną napędzaną silnikiem spalinowym. Wtedy to skonstruowany przez nich „Flyer” wzbił się w powietrze i przez 12 sekund pokonał dystans 36,6 m. Miało to miejsce na wydmach Kill Devil Hills niedaleko Kitty Hawk w stanie Północna Karolina na wschodzie USA.

Samolot Flyer został zbudowany z drewna i mierzył 6,43 m długości i 2,74 m wysokości. Rozpiętość skrzydeł samolotu Braci Wright to 12,29 m. Konstrukcja ważyła ponad 270 kg. Za napęd samolotu odpowiadał czterocylindrowy silnik o mocy 12 KM. Pilot sterował samolotem w pozycji leżącej, na brzuchu, oparty na ramionach.

Kill Devil Hills

To jednak wystarczyłoby świadkowie zebrani na Kill Devil Hills przekonali się, że konstrukcja Braci Wright nie tylko wzniosła się w powietrze, ale była też w pełni sterowna. Tego dnia Wrightowie odbyli w sumie cztery loty.

W latach 1908-1909 prezentowali swój samolot w Europie, cały czas pracowali nad jego modyfikacjami i ulepszeniami. W 1908 r. doszło do pierwszego lotu z pasażerem na pokładzie.

Jaki był pierwszy samolot na świecie?

Powszechnie przyjmuje się, po raz pierwszy człowiek uniósł się w powietrze sterowanym samolotem silnikowym 17 grudnia 1903 roku. Byli to Amerykanie – bracia Orville i Willbur Wright. Miało to miejsce na wydmach niedaleko Kitty Hawk w stanie Północna Karolina na wybrzeżu Atlantyku. Bracia zbudowali dwupłatowy Wright Flyer – samolot silnikowy. Podczas 12-sekundowego lotu Flyer I, pilotowany przez Orville’a Wrighta pokonał 36,5 m. Tego dnia odbyły się łącznie cztery loty, z których najdłuższy trwał 59 sekund.

W wyniku zebranych doświadczeń z pierwszych udanych lotów powstało kilka konstrukcji latających o praktycznym zastosowaniu, militarnym i cywilnym.

Rozwoje lotnictwa

Przede wszystkim bracia Wright, w tajemnicy, zajmowali się rozwojem swojego samolotu. W 1904 r. zbudowali kolejny samolot ”Flyer II”, który był bardzo podobny do ”Flyer I”, ale otrzymał silnik o większej mocy, przeprojektowany system kierowania i większy zbiornik paliwa. Nowy samolot bracia Wright przetestowali na polach Prerii Huffman koło Dayton, Ohio. W 1904 r. wykonali 105 lotów zwiększając dystans lotów. W 1905 r. został zbudowany Flyer III, który z pełnym zapasem paliwa mógł przebywać w powietrzu pół godziny. Bez wątpienia pierwszy lot tej wersji samolotu odbył się 23.06.1905 r. W 1908 r. Flyer III został przebudowany i wykorzystany, jako prototyp wersji dwumiejscowej Wright Model A. Pierwszy lot z pasażerem Wright Model A odbył się w dniu 14.05.1908 r., a pasażerem był mechanik Charles Furnas.

Lotnictwo wojskowe, wpływa na loty pasażerskie

W 1909 r. armia amerykańska zamówiła wojskową wersję Flyera III, czyniąc go tym samym pierwszym samolotem wojskowym.

Z pewnością samolot został wykonany, jako dwupłat o konstrukcji przede wszystkim drewnianej. Skrzydła bez lotek, zwichrzane aerodynamicznie kryte płótnem (muślin), podwozie płozy drewniane. Start następował z drewnianych torów przy pomocy wyrzutni wspomagającej. Oprócz tego samolot napędzany był 4-cylindrowym silnikiem spalinowym o mocy 12 KM. Napędzanym przez przekładnię łańcuchową dwa drewniane śmigła dwułopatowe o przeciwnych obrotach, umieszczone między skrzydłami. W samolocie rozpiętość skrzydeł wynosiła 12.3 m, Flyer I ważył 274 kg, a maksymalna masa startowa wynosiła 338 kg. Obecnie samolot znajduje się w muzeum National Air & Space Museum w Waszyngtonie.