Wakacje to czas podróży. Podróżujemy coraz częściej i na coraz większe odległości. Większość z nas leciała bądź będzie lecieć samolotem pasażerskim. Bez wątpienia wielu ludzi nie wie, że samoloty pasażerskie są w stanie przewieźć od kilku do kilkuset osób. Obecnie największym samolotem pasażerskim świata jest Airbus A380, wyprzedzając Boeinga 747, zwanego również „Jumbo Jetem”.
Zanim trafimy do samolotu musimy również przejść wszystkie odprawy biletowo – bagażowe, paszportowe, kontrole bezpieczeństwa. A następnie trafimy do hali odlotów i stamtąd autobusem bądź też rękawem, pieszo prosto do samolotu.
Procedura startowa
Z pewnością podczas gdy pasażerowie wchodzą do samolotu piloci sprawdzają wszystkie ustawienia w samolocie. Począwszy od sprawdzenia wszystkich urządzeń, awioniki, poprzez sprawdzenie aktualnej prognozy pogody, skończywszy na przekazaniu planu lotu do kontrolerów, którzy muszą go zatwierdzić przed wylotem.
Zaraz po oddaniu planu kontroli lotów, piloci proszą o zezwolenie na lot. Po dokładnym sprawdzeniu planu kontroler potwierdza go i daje zezwolenie na lot. Informując pilotów, z którego pasa będzie odbywał się odlot, jaka będzie początkowa wysokość, do której będzie się wznosił samolot zaraz po starcie. Jak i również zostaje podany cztero-cyfrowy squawk code, czyli kod transpondera, który ustawiany jest przez pilotów w celu identyfikacji samolotu przez wieżę kontrolną.
Prędkość podczas startu
Wielu z nas podczas startu zastanawia się jaką prędkość osiąga samolot podczas startu. W główniej mierze wszystko zależy od modelu samolotu, wiatru, ciężaru samolotu, rodzaju podwozia itd. A średnia prędkość wynosi około od 174 km/h do 330 km/h.
Znajomość prędkości samolotu podczas poszczególnych faz lotu stanowi dla pilota niezbędną wiedzę umożliwiającą bezpieczny i prawidłowy pilotaż.
Start samolotu
Przede wszystkim start odbywa się na specjalnie przygotowanym pasie startowym. Pas powinien mieć odpowiednią długość tak, aby dany samolot był w stanie rozpędzić się do odpowiednich prędkości. Kiedy samolot dociera do linii zatrzymania przed pasem startowym, piloci dostają zezwolenie na start, oraz informację o wietrze. Po potwierdzeniu tej informacji samolot zajmuje pas, piloci przesuwają przepustnicę i samolot powoli rozpędza się wciskając pasażerów w siedzenia. Gdy osiągnie prędkość około 260km/h (w zależności od samolotu, duże samoloty potrzebują większej prędkości przy starcie niż małe) piloci przyciągają wolant do siebie i dziób unosi się w górę, a po chwili samolot odrywa się od ziemi, powodując mdłości i zawroty głowy u niektórych wrażliwych pasażerów. Po ustabilizowaniu, w miarę możliwości, należy schować podwozie, klapy, zmniejszyć moc silników i skonfigurować samolot do dalszego lotu we wznoszeniu i przyroście prędkości.
Prędkość samolotu w locie
Codziennie nad Polską przelatuje 2500 samolotów. Na niebie pojawiają się średnio, co 30 sekund. Obecnie to wciąż najbezpieczniejszy sposób podróżowania.
Z chwilą, gdy samolot wzniesie się na wysokość FL100 (10 tysięcy stóp, ca 3 km) kończy się proces wznoszenia i rozpoczyna się równy lot. Samoloty latają jak najwyżej, aby zmniejszyć opory powietrza, które wraz ze wzrostem wysokości robi się coraz bardziej rozrzedzone — dzięki czemu spalają mniej paliwa. W czasie wzniesienia się na odpowiednią wysokość cały czas towarzyszy nam wycie silnika, który pracuje teraz pod największym obciążeniem w regularnym locie. Są one konstruowane tak, żeby samolot mógł wylądować z jednym wyłączonym silnikiem.
Niewątpliwie samoloty pasażerskie po bezkresnej przestrzeni nieba latają ok. 800-1000 km/h, ale czasem jest to różnica nawet 200 km/h. Wszystko w głównej mierze zależy od wiatru na trasie, wagi, typu samolotu. „Niewidzialne” drogi podniebne obserwują kontrolerzy ruchu lotniczego. Wielu z nich samoloty widzi tylko na ekranie radaru i słyszy tylko w słuchawkach.